Títol i resum generats per IA

Aigües que fan història: evolució dels banys

0:00A les Portes de Troia53:15
Compartir
A les Portes de Troia
FacebookWhatsAppX.comDescarregar
Seccions
5 seccions · 53:15
01
Els orígens: de Mohenjo-Daro a l'Antiga Grècia
5:00 — 8:14

Exploració de les primeres piscines públiques i les concepcions del bany en les civilitzacions antigues i el món grec.

5:00
02
La complexitat dels banys romans
8:14 — 21:52

Anàlisi de les termes romanes, el seu funcionament, la seva funció social i el paper diví atribuït a les aigües termals.

8:14
03
La higiene a l'Edat Mitjana
22:16 — 30:22

Desmentiment dels mites medievals i explicació dels banys com a espais de cura, socialització i gastronomia.

22:16
04
L'Edat Moderna: la por a l'aigua
30:22 — 39:48

Com la sífilis i les noves creences mèdiques del Renaixement van transformar l'higiene en una pràctica de neteja en sec.

30:22
05
Segle XIX i XX: institucionalització i turisme
39:48 — 51:50

Evolució cap al balneari burgès, la medicina hidrològica i la reinvenció dels espais termals en l'actualitat.

39:48
Seccions generades automàticament

L'episodi realitza un recorregut fascinant per la història dels banys, des de la grandiositat de les termes romanes fins a la por a l'aigua de l'Edat Moderna. Els locutors exploren com la cultura de la higiene ha estat un reflex de la societat, des dels banys públics com a escenaris de socialització a Roma fins al gastrobany medieval. Es desmunten mites sobre la suposada manca d'higiene dels nostres avantpassats i s'analitza com el segle XIX va transformar els balnearis en espais de salut científica sota la supervisió dels metges hidròlegs. És una reflexió sobre com el nostre cos i la nostra relació amb l'aigua han estat modelats per la ciència, els prejudicis i els canvis en l'estatus social de cada època.

Transcripció de l'episodi

Transcripció generada automàticament